‘Ik vertrouw mijn collega dus ik hoef niet met ze in gesprek’

Ziekteverzuim. Een onderwerp waar de meeste leidinggevenden diep van gaan zuchten. Vaak hoor en lees ik dat verzuim in de organisatie geen leuk onderwerp is. Ik vind het juist enorm interessant. 

De hoogte van verzuim vertelt veel over een organisatie. Bij nieuwe opdrachtgeverscheck ik daarom altijd eerst hoe het verzuim eruitziet. Zo weet ik direct wat er leeft.

Bij een van mijn opdrachtgevers is het verzuim 11%. Als je bedenkt dat 1% verzuim, ongeveer € 100.000, – kost, is er veel eer te behalen. Werk aan de winkel dus. 

Eerst maar eens een analyse maken. Wordt het verzuim veroorzaakt door kort of langdurig verzuim?  Zijn er veel frequent verzuimers? Hoe gaan leidinggevenden om met verzuimende medewerkers? 

Al snel blijkt dat leidinggevenden het lastig vinden om met de medewerker in gesprek aan te gaan. Ze geven daarmee de medewerkers alle ruimte om lang ziek te laten zijn. We organiseren een verzuimtraining voor de teamleiders zodat ze geïnformeerd worden hoe ze de verzuimende medewerker zo optimaal mogelijk kunnen begeleiden. 

Eén teamleider moppert over het contact houden met zijn verzuimende collega: ‘Dit kost me te veel tijd en ik vertrouw mijn collega’s dus bij mij is dat niet nodig. Als hij kan werken, komt hij vanzelf weer.’ Nú met hem in discussie gaan heeft geen zin, het zou een welles-nietes worden. Ik besluit het hem te laten ervaren. 

Enkele weken later vindt er toevallig bij een van zijn teamleden een bedrijfsongeval plaats. Weer geeft de teamleider aan: ‘Ga maar naar huis en ik zie je wel wanneer je hersteld bent’. Omdat het een bedrijfsongeval is, bel ik de collega op om te vragen hoe het met hem gaat en hoe het voorval heeft kunnen gebeuren. Dit om te voorkomen dat iemand anders hetzelfde overkomt. Verder stuur ik in overleg met de teamleider een bos bloemen en zorg ervoor dat alle kosten die gemaakt zijn, door de organisatie worden vergoed.

Een paar dagen later vraag ik de teamleider hoe het met zijn collega gaat. ‘Hij herstelt gelukkig goed én hij is zelfs al een paar uur per dag aan het werk!’ Hij vertelt dat de collega de aandacht vanuit de organisatie erg heeft gewaardeerd. Ik zie aan zijn gezicht dat hij toch geïnspireerd is door mijn aanpak. Missie geslaagd! 

Deel dit stuk:

Share on facebook
Delen via Facebook
Share on twitter
Delen via Twitter
Share on whatsapp
Delen via WhatsApp
Share on linkedin
Delen via LinkedIn
Share on email
Delen via Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *