‘Geen idee wat er van mij wordt verwacht momenteel’
‘Welkom bij de organisatie. Wanneer kunnen we praten?’, vraagt de manager. Ik zeg dat we nu wel in gesprek kunnen. Hij begint direct te vertellen over een van zijn teamleiders die naar zijn mening niet functioneert. Hij is er al langere tijd mee in gesprek zegt hij maar er verandert niets. Ik vraag door.
Wat zou de teamleider anders moeten doen in zijn functioneren? Hoeveel gesprekken zijn er inmiddels geweest en met welke frequentie? Hij zegt dat hij regelmatig aangeeft dat hij ander gedrag wil zien. Het contact gaat voornamelijk via de mail. Gespreksverslagen worden niet gemaakt. Inmiddels is de frustratie flink opgelopen en is de toon van de mail er niet beter op geworden.
Ik ga met de teamleider in gesprek om zijn kant van het verhaal te horen. De teamleider geeft aan dat hij stress ervaart doordat hij telkens hoort dat hij niet goed functioneert, maar op welk vlak is hem niet duidelijk. ‘Geen idee wat er van mij wordt verwacht momenteel.’ Hij heeft er zo veel last van dat hij op het punt van uitvallen staat.
Samen stellen we een verbeterplan op. Het plan bevat drie concrete leerdoelen. Concreet wil zeggen SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). Na drie maanden moet duidelijk zijn of het functioneren beter aansluit bij de wensen van de manager. Na wat tegensputteren, gaat de manager elke twee weken de leerdoelen evalueren met de teamleider. Niet bij het koffiezetapparaat of via de mail maar in een-op-een gesprekken.
Met zowel de manager als de teamleider evalueer ik regelmatig het proces. In de gesprekken stimuleer ik beiden om alles naar elkaar uit te spreken en verduidelijk ik zoveel mogelijk het standpunt van de ander. Na drie maanden besluit de teamleider dat hij niet aan de wensen van de manager wil voldoen. De gevraagde manier van werken past niet bij hem. Hij vindt het mooi geweest.
Op zijn laatste werkdag komt bij mij bedanken. Door het traject dat hij met zijn manager heeft doorlopen, kwam hij erachter dat hij niet meer bij de organisatie past. Hij heeft er een mooie tijd gehad maar hij gaat nu weer verder. Het eindgesprek blijft nog een aantal dagen bij mij hangen. Wat is het toch mooi dat een uitdiensttreding ook zo kan verlopen.